Suomessa on satoja tuhansia yrityksiä. Jotkut niistä ovat pienempiä, ehkäpä jopa vain yhden ihmisen työllistäviä, kun taas toiset työllistävät jopa tuhansia ihmisiä kerralla. Nykyisin yrittäjäksi ryhtyminen on niin helppoa, että moni haluaa lähteä kokeilemaan, miltä tuntuu yrittäjän elämä. Monelle sen viehätys piilee sen vapaudessa. Yrittäjä saa olla itsenäinen tekijä, joka päättää itse toimialansa, työaikana, työpaikkansa ja työkaverinsa. Juuri tämä tapaus on se seikka, joka kannustaa varsinkin monia nuoria lähtemään mukaan yrittäjyyden maailmaan. Monesti yrityksiä perustetaan vanhemmallakin iällä, mikäli ainaiset samanlaiset työpäivät alkavat tympiä ja alkaa kaipaamaan elämäänsä vaihtelua.
Vaikka yrittäjyys onkin hieno ja uniikki kokemus, on silläkin kääntöpuolensa. Koska yritysten perustaminen on nykyään niin helppoa ja niitä on paljon, on monella yrityksellä myös suuria määriä kilpailijoita. Tällöin yritys joutuu kamppailemaan päivittäin saadakseen asiakkaita ja tekemään suuresti työtä sen eteen, että asiakkaat eivät valitsisi kilpailevaa yritystä, vaan kääntyisivät juuri oman yrityksen puoleen. Monesti käykin niin, että mikäli alalla on jo olemassa suurempi tekijä, asiakkaat suuntaavat käyttämään tämän palveluita lähes automaattisesti ja pienemmät alan tekijät jäävät armottomasti jalkoihin. Tämä on varsin yleistä esimerkiksi risteilybisneksessä ja turismissa, jossa on selkästi nähtävillä alan suurimmat tekijät. Toisaalta myös esimerkiksi nettikasinoillakin pelaajille kelpaa yleisimmin Casinobonus Unibetilla, joka saattaa olla jopa Suomen suosituin nettikasino. Pienilläkin yrityksillä on kuitenkin mahdollisuus kasvaa suuremmiksi, ja se onnistuu vain yhdellä keinolla: markkinoinnilla.
Yrityksen rahavirta koostuu asiakkaista
On yrityksen peruselemetti, että ei ole yritystä ilman asiakkaita. Yritys on luotu jonkin asiakkaiden tarpeen tyydyttämiseksi, ja se on sen elinkeino. Asiakkaista koostuu kaikki yrityksen rahavirta ja siten ne ovatkin yrityksen perusta. Jos asiakkaita ei ole, ei ole yrityksiäkään. Siksi yrityksen olennaisena selviytymiskeinona onkin juurikin asiakkaiden saaminen ja tämä onnistuu helposti markkinoimalla.
Markkinointi ei ole mikään yksiselitteinen termi eikä se myöskään ole ollenkaan niin helppoa kuin miltä saattaa vaikuttaa. Oikeastaan markkinointi koostuu monista pienistä osasista ja vaatii pikkutarkkaa ja määrätietoista työtä, että markkinoista aletaan saamaan hyviä tuloksia. Markkinointityötä voi joutua tekemään pitkälläkin tähtäimellä ja työn hedelmät saattavat näkyä vasta hamassa tulevaisuudessa. Olennainen osa markkinointia on tietenkin asiakkaiden tavoittaminen siellä, missä he ovat jo valmiiksi. Siksi moni yritys suosiikin sosiaalisen median markkinointia ja kampanjoita. Niiden avulla on tavoitteena ohjata asiakas eteenpäin yrityksen verkkosivuille, missä tämä toivottavasti tekee ostopäätöksen ja markkinointityö muuntautuu rahavirraksi. On kuitenkin tärkeää, että myös nettisivu on huolella tehty, sillä hutaistun näköiset verkkosivut vain karkottavat asiakkaita pois. Ehkäpä kaikkein parhaat esimerkit paitsi hyvästä markkinoinnista, myös laadukkaasta verkkosivusta ja sen hyvästä tarjonnasta löytyvät juurikin jo aiemmin tässä artikkelissa mainitulta Unibetiltä. Kannattaa tarkkailla alan suuria tekijöitä ja ottaa heistä mallia oman yrityksen menestymiseksi.